Урок розвитку зв’язного мовлення Тема. Культура мовлення . Складання тексту-опису. Мета. Продовжити формувати уявлення про культуру мовлення та культуру спілкування; удосконалювати усне мовлення; формувати уміння аналізувати помилки, виділяти головне; розвивати вміння відповідати на запитання, визначати типи текстів; прищеплювати навички мовного етикету; виховувати любов до природи. Обладнання: ілюстрації «Осінь», малюнки із зображенням білки.
Хід уроку
І.Організаційний момент. ІІ. Актуалізація опорних знань. 1. Уявна ситуація « В магазині іграшок». Завдання: піти до магазину і купити собі іграшку. Дійові особи: продавець, учні.
Діти: Доброго дня! Продавець: Доброго дня! Роздивіться уважно і вибирайте. 1 учень. Покажіть машину. Продавець. Машин на прилавку багато. Опиши ту, яка тобі сподобалась. 1 учень. Ось ту велику (показує пальцем) 2 учень. Я хочу подивитися на вантажний автомобіль. Він весь пластмасовий, колеса гумові. Спереду написано МАЗ. Він перевозить великі вантажі. Мені він дуже сподобався! Учениця. А мені, будь ласка, покажіть велику гарну ляльку. У неї біле волосся, на голові білий бантик. Очі сині, вії чорні і довгі. Платтячко біле в блакитний горошок, на ногах білі шкарпеточки і білі черевички. Мені сподобалася ця лялька. 2. Аналіз ситуації - Чиє мовлення сподобалося? - Чиє не сподобалося? Чому? - Як би побудували запитання? - Чи можна сказати, що діти культурно спілкувалися? Чому? - Що ви розумієте під культурою спілкування? 3. Гра «Хто як кричить» (з ілюстраціями) 4. Підсумок. Культуру мовлення ви знаєте, Загадку зразу відгадаєте. Коли говориш – не …. (горлай). Слів поганих – не … (вживай). На всі боки – не … (крутись). У вічі співрозмовнику ….(дивись). Говори спокійно, чемно, Спілкуватися тоді буде дуже … (приємно). ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. ІV. Робота з мовним матеріалом. 1. Завдання 1 (зошит) - Це третє прислів’я. 2. Колективне письмо (завдання 2). Удосконалити речення і записати речення з правильно висловленою думкою. - Отже, культура мовлення – це уміння правильно говорити і писати, правильно вживати мовні засоби відповідно до мети і умов спілкування. Культура спілкування - це частина загальної культури людини. З того, як людина говорить, можна зробити висновок про рівень її духовного розвитку, про її внутрішню культуру, про освіченість і вихованість. V. Творча робота над текстом. 1. Фонетична хвилинка. Тихо осінь ходить гаєм, Ліс довкола аж горить. Ясен листя осипає, Дуб нахмурений стоїть.
Листя з лип та беріз осипається, За стебло верболіз зачіпається. Стали стежки золотистими, А тоненькі гілки та й безлистими.
- Про які ознаки осені говориться у вірші? - Назвіть інші ознаки осені? 2. Слухання запису твору П.І. Чайковського «Пори року» - «Осінь». - Що ви уявляли, слухаючи музику? - Діти ви знаєте, що зміни в неживій природі впливають на життя тваринного світу. З приходом осені звірі, птахи починають готуватися до зими. Що за дивна непосида На стежину шишики кида? З гілки скік та скік на гілку. Упізнали друзі? ..(білку) 3. Завдання 3 (зошит). а) Прочитати текст, визначити його тип. Знайти і підкреслити опис (опис осені). б)Хвилинка-цікавинка. - А чи тільки насінням шишок ласують білки?
(Головним чином білка живиться насінням хвойних дерев, бруньками, горіхами, жолудями, ягодами і грибами. Урізноманітнює свою вегетеріанську дієту комахами і яйцями дрібних птахів). в) Дати відповіді на запитання; записати у зошиті. Фізкультхвилинка 4. Завдання 4 (зошит). Читання тексту-опису природи. 5. Словникова робота. Підбір антонімів та синонімів. Орфографічна підготовка. Гарячий – холодний, непривітний, сумний. Легенький – сильний, гучний, сердитий. Синій – сірий, похмурий, хмарний. Блискучий - блідий, тьмяний. Яскравий – блідий, тьмяний. Літній, осінній, зимовий, хмарний. Блискучий - блідий, тьмяний. Яскравий – блідий, тьмяний. Літній, осінній, зимовий. 6. Запис і перевірка нового тексту. Аналіз типових помилок. VІ. Підсумок уроку. - Для чого нам потрібне мовлення? - Яким має бути мовлення? - Що ви розумієте під словами «культура мовлення»?